حجت الاسلام والمسلمین تراشیون : بایدها و نبایدهای زندگی مشترک

به گزارش روابط عمومی موسسه جهانی ولایت ، حجت الاسلام والمسلمین تراشیون در برنامه پرسمان خانواده که از شبکه جهانی ولایت پخش شد در بیان پیرامون بایدها و نبایدهای زندگی مشترک ابراز داشت: در زندگی مشترک بخصوص در ۵ سال اول، زندگی باید ها و نباید هایی وجود دارد که باید از آنها مراقبت کرد تا دچار چالش و آسیب نشویم.

وی مسئله توجه عاطفی زن و شوهر به یکدیگر را از نیازهای دست اول برای زندگی مشترک دانست و تصریح کرد: بسیاری از دخترها و پسرها در ابتدای شکل گیری زندگی در صدد رفع نیاز عاطفی خود هستند، لذا باید توجه در زمینه عاطفی در سالهای اول داشته باشیم، چرا پس از گذشت زمان تاثیر آنچنانی نخواهد داشت و همچنین در زندگی استمرار محبت را نیز مورد توجه داشته باشیم؛ چرا که اگر بی توجی به نیازهای عاطفی در زندگی مشترک باشد، قطعا زندگی دچار آسیب های متعددی خواهد شد و این امر مهم یکی از فلسفه های زندگی است.

این استاد مشاور عدم استفاده از کلمات و رفتار مناسب در زندگی مشترک را مهم خواند و تصریح کرد:گاهی اوقات ما در رفتار متقابل زن و شوهر شاهد هستیم جملات و رفتارهای ناپسندی روی میدهد و این امر ممکن است در نظر همسر چنین برداشت شود که طرف مقابلش دیگر دوستش ندارد، البته ادامه دار بودن این گونه رفتارها موجب شکل گیری تنفر در زندگی مشترک خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون در ادامه ابراز داشت: در ابتدای زندگی مشترک باید پایه های زندگی به گونه ای محکم باشد که در سال های بعدی زندگی در انتخاب طرف مقابل در زندگی شک و شبه ای بین طرفین وجود نداشته باشد.

وی احترام متقابل در زندگی مشترک را مهم خواند و تصریح کرد: نبایددر زندگی مشترک از الفاظ نامناسب همچون گله مندی، زخم زبان، طعنه و … در قبال همسر استفاده کنیم و عدم بکار گیری اینگونه فتارها خود از جنس محبت می باشد، لذا امر محبت صرفا اثباتی نیست، بلکه مسایل سلبی را نیز شامل می شود،لذا باید مراقب باشیم چه جملاتی را بر زبان جاری می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون افزود: باید در زندگی مشترک نسبت به رفتار و گفتار و اعمال خود هوشمندانه و متفکرانه عمل کنیم؛ چرا که طرف مقابل ما انسانی است که پیچیده ترین و هوشمند ترین موجود عالم است، لذا نمی توانیم هر رفتار و فعلی را که دوست داریم انجام بدهیم ،بلکه باید با اندیشه و تفکر رفتار کنیم.

وی ادامه داد: باید در زندگی مشترک سنجیده عمل کنیم و مراقب باشیم به یکدیگر توهین نکنیم، خصوصا آقایان نسبت به خانم ها رفتار مناسبی داشته باشند؛ چرا که بانوان شخصیتی حساس دارند البته خانم ها نباید غرور آقایان را لکه دار کنند و سعی شود در زندگی مشترک شخصیت طرف مقابل را خرد نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون خاطرنشان ساخت: ما در زندگی های مشترک توجه به برخی از توانمندی ها و استعداد طرف مقابل نمی کنیم که در این صورت در مدیریت نظام خانواده دچار چالش می شویم لذا باید در سال های اول زندگی استعدادهای متناسب با جایگاه هر یک از زن و شوهر پرورش پیدا کند، مثلا مادر در فرزند پروری یا مدیریت خانواده پدر در حوزه اقتصاد خانواده و نظام کلان خانواده توجه داشته باشند. و اگر استعداد های فرد در سال های اولیه زندگی شکوفا بشود قطعا فضای خانه را متعادل و از آسیب ها بدور خواهد کرد.

وی در پایان ابراز داشت: اقتدار مرد زمانی شکل می گیرد که بتواند از بعد اقتصادی خانواده را تامین کند و بتواند برای خانواده بر اساس نیازهایی که دارد برنامه ریزی کند و تکیه گاه برای خانواده باشد و از لحاظ عاطفی نیاز همسر و فرزندان را تأمین نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *