رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه : باور سازی دینی در سطح جهانی نیازمند برنامه ریزی مضاعف است

به گزارش روابط عمومی موسسه جهانی ولایت ، حجت الاسلام والمسلمین علوی مدیر موسسه جهانی ولایت با آیت‌الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین دیدار کرد. در این ریاست موسسه به تشریح دستاوردهای شبکه های ولایت و همچنین برنامه تحولی این موسسه در دوره مدیریت جدید پرداخت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کار تبلیغی کاری است که باید پیوسته متناسب با اقتضائات، شرایط زمان و امکانات و توانمندی‌ها ارتقاء پیدا کند. هدف بلندی که هر کار تبلیغی باید داشته باشد، تحقق «كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا» است.

رئیس جامعه مدرسین بعد از تبریک میلاد با سعادت امام حسن مجتبی -علیه السلام- گفت: کار تبلیغی، کاری است که باید پیوسته متناسب با اقتضائات، شرایط زمان و امکانات و توانمندی‌ها ارتقاء پیدا کند.

وی افزود: هدف بلندی که هر کار تبلیغی از جمله فعالیت‌های شما در شبکه جهانی ولایت باید داشته باشد، تحقق «کَلِمَهُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیَا» است؛ البته در این راه باید از خدا کمک بخواهیم تا در کلام، سخن و برنامه ریزی‌های ما برکت قرار دهد. پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- می‌فرماید «إنَّما أنَا مُبَلِّغٌ، وَاللّهُ یَهدی.»

امام جمعه قم باور سازی دینی در سطح جهانی را نیازمند برنامه ریزی مضاعف دانست و خاطر نشان کرد: در هر کدام از این سی و چند کشوری که مخاطب شما هستند، سنت‌ها و باورهای خاص و متفاوتی نهادینه شده است و تبدیل کردن این باورها به یک باور خالص دینی، کار ساده‌ای نیست. گاهی اوقات شاهد هستیم که باورهای محلی بر باورهای دینی غلبه دارند و جدا سازی این‌ها نیاز به ساز و کار بیشتری دارد.

وی با اشاره به فضا سازی دشمنان علیه اعتقادات شیعی گفت: امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که شاهد فعالیت‌های تبلیغاتی ضد دین و تأثیر گذار هستیم که این امر در کشور ما به خاطر جایگاه ویژه آن بسیار محسوس است. بنابراین در فعالیت‌های خود بی رقیب نیستیم و این مسئولیت ما را سنگین تر می‌کند.

وی ادامه داد: در سایر کشورهایی که دولت‌ها با منابع رسانه‌ای مخرب مشکل سیاسی نیز ندارند، شاهد آن هستیم که دشمنان در صدد همراه و همسو کردن ملت‌های آنان با خود هستند تا بدین واسطه راحت‌تر بتوانند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: وقتی بحث رقیب مطرح می‌شود، هم باید نقش تأثیر گذاری نسبت به مخاطب داشته باشیم و هم اینکه بتوانیم نسبت به تبلیغات دشمنان شبهه زدایی انجام دهیم و این اهمیت و مسئولیت کار شما را دو چندان می‌کند.

وی موافقت کلام و سیره اهل بیت -علیهم السلام- با فطرت انسانی را بزرگترین پشتوانه در فعالیت‌های تبلیغی عنوان کرد و اظهار داشت: خداوند متعال نسبت به ما لطفی دارد که باید قدر دان آن باشیم و آن کلام نورانی امام رضا -علیه السلام- است که می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.»

وی افزود: کلمه «النَّاس» در این کلام نورانی، نه تنها شیعیان و دوست داران اهل بیت -علیهم السلام-؛ بلکه کل جامعه بشری را در بر می‌گیرد و در نتیجه معنای روایت این است که اگر کلام ما اهل بیت با سایر مکاتب بشری در میان گذاشته شود، آن‌ها از این کلام تبعیت خواهند کرد و جای نگرانی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، مخاطب شناسی و توجه به تنوع مخاطبین را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: تنوع مخاطبین سبب می‌شود که نتوان یک نسخه واحد برای همه در نظر گرفت و بلکه باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که هر مخاطبی بتواند محتوای مناسب خود را به راحتی پیدا کند تا در نتیجه آن اقناع سازی نسبت به همه اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: نمونه این مسئله را در مناظرات امام رضا -علیه السلام- شاهد هستیم که حضرت با هر کسی به تناسب اعتقادات او سخن می‌گوید. بنابراین در یک جمله، مخاطب شناسی، پیام و شیوه انتقال آن از لوازم تأثیر گذاری بر مخاطب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *