آیت الله فاضل لنکرانی: شبکه ولایت ملجأ برای پاسخ به شبهات شده است

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدارمدیران شبکه جهانی ولایت در سخنانی با ابراز خرسندی از این که شبکه ولایت در صحنه بین‌الملل حضور دارد و معارف دینی و معارف اهل‌بیت را به نحو صحیح آن هم با اشراف و نظارت یک مرجع تقلید ترویج می‌نمایدگفت: حق هم همین است که حوزه علمیه و مرجعیت دارای شبکه‌ ماهواره‌ای باشد که با آن فقط دنبال گسترش حقایق دین باشد.

وی ادامه داد: در درجه اول باید از آیت‌الله العظمی مکارم تقدیر کرد که کار بسیار بزرگی انجام داده‌اند، این هم از دورنگری‌ها و تدبیرهای اساسی ایشان در عصر خودشان است، خداوند وجود شریف ایشان، همه مراجع و رهبری معظم انقلاب را حفظ کند و هر یک از این بزرگواران بتوانند قدم‌های بسیار بزرگی در بیان و تبیین معارف اسلام و تشیع بردارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یک وقتی در ذهن من هم بود که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یک شبکه ماهواره‌ای تأسیس کنیم و تمام درس‌های فقه، اصول، سطح، خارج، تفسیر، کلام و بخش‌های مختلف را در آن بارگذاری کنیم، یک شبکه علمی که هر روحانی یا دانشگاهی در هر نقطه‌ای از نقاط دنیا، بتواند از آن استفاده کند، حال خُرسندم از این بشارت که بحمدالله یک بخشی از شبکه ولایت کارهای حوزوی را انجام می‌دهد.

وی با توصیه به مدیران شبکه جهانی ولایت گفت: این را غنی کنید. یعنی هر چه این بخش غنی ترشود و نیازهای روحانیونی که آن طرف دنیا هستند برطرف شود در فقه، اصول، تفسیر، عقاید، حدیث و … خواهید توانست به یک معنا حوزه را جهانی کنید و آن را از محدوده، مسجد اعظم و مدارس قم خارج سازید. در این صورت طلاب و اساتید حوزه به هر نقطه‌ای از کشور یا دنیا بروند نمی‌گویند ما از حوزه دوریم، چون از این طریق حوزه در اختیارشان هست‌. این در درجه اول که ان‌شاء‌الله اهتمام دارید.

آیت الله فاضل افزود: نکته دوم اینکه ما بعد از انقلاب هنوز دین را به آن معنای جامعی که دارد به دنیا معرفی نکرده‌ایم، قرآن چقدر آیات راجع به مسائل اجتماعی دارد؟ «‌یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیطَانِ» یا «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ»‌. اینکه من به آیات اجتماعی قرآن زیاد تأکید می‌کنم برای آن است که توجه به آیات اجتماعی موجب می‌گردد که یک معنای دیگری از دین در ذهن مخاطب پیدا شود و آن را از انحصار نماز و روزه خارج می‌کند، این مسئله خیلی مهمی است. حتی مسیحیان و پیروان ادیان دیگر را هم متوجه و علاقه مند به اسلام می‌کند.

وی ادامه داد: به بیان دیگر در هدف‌گذاری‌هایتان حتماً این هدف هست که به آنچه دین دنبالش هست برسید، اگر از اول بخواهید یک امور محدود را مطرح کنید، برنامه‌هایتان یک شکل و سنخ پیدا می‌کند؛ اما اهداف شما باید خیلی وسیع باشد، فرض کنید دین راجع به پزشکی حرف دارد یا نه؟ ما در نمایشگاه قرآن ماه رمضان حضور داشتیم کتابی را مرکز فقهی به نام آیات فقه پزشکی منتشر کرده است که برای پزشکان زیادی که به بازدید نمایشگاه آمده بودند خیلی جذاب بود، همین‌طور در مسائل اقتصادی و سیاسی، درست است شما نمی‌خواهید به مسائل سیاسی وارد شوید ولی بالأخره ما معتقدیم دین ممزوج به سیاست است و آیاتی راجع به نحوه تعامل مسلمین با غیر مسلمین در قرآن بیان شده است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: از این ظرفیت نهایت استفاده را کنید، اولاً دین یعنی ولایت، یعنی ما از آیات قرآن، روایات و مجموعه دین استفاده می‌کنیم که دین یعنی ولایت، دین غیر از ولایت معنایی ندارد، «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ‌« این «مَا بَلَّغْتَ‌« کاملاً دلالت دارد بر اینکه دین یعنی ولایت، عنوان شبکه هم ولایت است، یعنی نباید به ذهن مخاطب بیاید که شما در مورد یک بخشی از دین به نام ولایت کار می‌کنید، آثار و کلمات اهل‌بیت(ع) اساس کار ما هست ولی دین انحصار به سنّت ندارد.

شبکه ولایت ملجأ برای پاسخ به شبهات شده است/ دنیا از محصولات حوزه خبر ندارد

وی افزود: وقتی این مفهوم ولایت یک چنین باب گسترده‌ای دارد که دین یعنی ولایت، باید تمام ابعاد آنرا روشن کنیم‌. ولایت چیست؟ ولایت اطاعة الامام است که در هر زمانی انسان باید مطیع امام خود باشد، در زمان رسول خدا(ص) اطاعت از پیامبر و بعد هم اطاعت از ائمه معصومین(ع) در روایات ذکر شده کسانی که خارج از دایره اطاعت باشند «لَمَعْزُولُونَ عَنْ دِینِ اللَّه‏»، از دین خدا معزول هستند، این حقیقت را نمی‌توان کتمان کرد و جزء معارف اصلی ماست، هر چه که تحت این هدایت آید در همه ابعادش باید اطاعت گردد «‌وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِیطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ» این صریح آیه قرآن است که رسالت انبیاء برای همین جهت بوده، اگر بخواهیم با طرح این موضوع بگوییم دنبال تثبیت نظام جمهوری اسلامی هستیم شاید بازتاب خوبی در صحنه بین‌الملل نداشته باشد، اما شما در صدد بیان این باشید که حکومت جزء دین است و آیات مربوط به حکومت را مطرح سازید بنابراین به معنای جامع دین بیشتر توجه کنید، بخش‌های تحقیقاتی‌تان روی این مسائل کار کنند و برای آن برنامه‌ریزی و طراحی بشود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه دنیا از محصولات حوزه خبر ندارد اظهارداشت: کاری کنید محصولاتی که محققین و مراکز علمی حوزه با زحمت فراوان تألیف می کنند از طریق رسانه‌ها در سطح جهانی اطلاع‌رسانی شود الآن در قم و جاهای دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی زیادی وجود دارد، اینها را رصد کرده و بخواهید خلاصه‌ای از هر کتاب را بفرستند.

وی افزود: در مرکز فقهی در رابطه با فقه پزشکی شاید ۱۵ الی ۱۶ عنوان جدید منتشرگردیده‌، در ایام فراگیری کرونا ما بحث فقه کرونا را در مرکز فقهی داشتیم، ولی اینها از حوزه بیرون نمی‌رود، حوزه تا به حال رسانه‌ای که بتواند اینها را درست بیان کند نداشته، شما بیائید در هر سالی این کتاب‌هارا معرفی کنید و بازتابش را ببینید، دانشگاهیان اگر بدانند شبکه ولایت یک چنین برنامه‌ای دارد حتماً از آن استفاده می‌کنند و با این کارسطح مخاطبین‌تان از عموم مردم به نخبگان کشیده می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: در ۵۰ ساله اخیر موسوعه‌های فقهی و تفسیری و فلسفی و کلامی و تاریخی و … تألیف شده ما در مرکز فقهی موسوعه هشت جلدی احکام اطفال را تهیه کرده‌ایم‌. نماینده امور کودکان سازمان ملل در تهران به ملاقات ما آمد و گفت راجع به حقوق کودک، سازمان ملل خواسته نظر اسلام را بداند لذا ما از الازهر بعنوان معتبرترین مرکز علمی جهان اسلام خواستیم کتابی به ما معرفی کند پس از مدتی یک کتاب خیلی مختصر به ما دادند اما شما اکنون در حال تألیف هشت جلد کتاب در این موضوع هستید که هر جلدی هم ۶۰۰ -۷۰۰ صفحه دارد، ما اصلاً خبر نداشتیم اجازه بدهید ما این را ترجمه کنیم که من موافقت نکردم و گفتم خودمان ترجمه می‌کنیم‌.

وی گفت: در مورد محصولات پژوهشی و درس‌های حوزه علمیه باید یک کار کارشناسی خیلی قوی بشود. نمی‌توان همه حوزه را در این قاب نشان داد، ولی حتی الامکان باید مجامع علمی دنیا خبردار از آثار و شخصیت‌ بزرگان حوزه می‌شود. باید زندگی و شرح حال یک طلبه را از بدو ورودش به حوزه تا زمانی که به اجتهاد می‌رسد یا یک خطیب یا مفسر درجه یک قرآن می‌شود را در قالب مستند مطرح کنید تا مردم بفهمند روحانیت چه زحمات علمی می‌کشد، مردم نمی‌دانند یک مرجع تقلید چقدر زحمت کشیده تا به مرجعیت رسیده است‌.

آیت الله فاضل افزود: شبکه ولایت یک پناه و ملجأ برای پاسخ به شبهات شده است. امروز ما گرفتار شبهات هستیم، بعضی از کلیپ‌ها را دیده‌ام، آنها دائماً در حال خلق شبهه هستند، شما هم خیلی خوب جواب می‌دهید. چهل نفر از علمای اهل‌سنت پاکستان در ایام هفته وحدت به مرکز فقهی آمده بودند، با استدلال به آیات قرآن راجع به حکومت دین صحبت کردم، یکی از ریش سفیدهایشان گفت شما در ایران یک آقای خمینی داشتید که مردم رهبری او را پذیرفتند و انقلاب کردید و حکومت اسلامی بر پاشد، ولی ما در پاکستان که نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم. گفتم من از شما می‌پرسم پیامبر اکرم(ص) تکلیف حکومت مسلمین را در غدیر تا روز قیامت معین کرد یا نه؟ اگر بگوئید نکرد پس این اشکال بر پیامبر(ص) وارد می‌شود و اگر بگوئید کرد که همان حرف شیعیان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *